Bagels

Under min tonårstid öppnade Sweet coffeeBar aka "Kossan" i lilla Hässleholm. Det var ett riktigt inneställe med latte, espresso, ciabatta, stora muffins, cookies och givetvis bagels. Vi, bla Charlotta, hängde rätt mycket på "Kossan" och hade alla våra favoriter. Min favorit var bagel med cream cheese, kalkon och mangochutney.
Till det drack jag en latte med caramellsyrup.*slurp*
Sweet coffeeBar finns inte kvar, men kravings för bagels med min favorittopping gör sig ibland påmind....





bild lånad av matklubben.se

10 ringar


50 g jäst
2,5 dl mjölk
0,5 dl solros- /rapsolja
2 msk honung
0,5 msk salt
5 dl rågsikt
2-2,5 dl vetemjöl special

3 liter vatten
2 msk salt

1 ägg
sesamfrö och/eller vallmofrö

Smula jästen i bunke. Värm mjölken till 37 grader och häll på jästen och rör om så jästen löser sig.
Tillsätt olja, honung, salt, rågsikt och ca 2 dl av vetemjölet.
Arbeta degen ritkigt smidig, gärna i msakin annars så minst 10 min för hand. Tillsätt mer mjöl vid behov.

Ta upp degen på mjölat bakbord dela den i 10 delar (ca 75g/del). Rulla till ca 15 cm långa och forma till ringar som man fäster odentligt.

Lägg på plåt och låt jäsa i ca 40 min.
Sätt på ugnen på 200 grader och koka upp vatten och salt.

Efetr jäsningen lägg i några ringar i taget och låte koka med i 2 min. Ta upp med hålslev och lägg på plåten igen. pensla med ägg och strö på valfritt frö, elelr inget om man vill ha naturella.

Grädda i ugnen i ca 17 min, elelr tills ringarna blivit gyllenbruna.
Låt svalna på galler.

Detta receptet är hämtat från en av mina favoritböcker, Bröd, soppor och röror av systrarna Eisenman.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0