Vårt dagliga bröd

Jag älskar hembakat bröd. Bröd ska ju oftast knådas, jäsas, knådas igen och jäsa ännu en gång innan det ska in i ugnen. Fantastiskt gott, men ibland så är det skönt att bara blanda ihop och grädda. Ett av mina favoritbröd görs på detta sättet, dessutom så är det lite nyttigt och proppat med fibrer. Har man inte alla mjölsorter hemma så byt ut mot ett annat...så länge mängden blir den samma. Experimentera!!


Till två! bröd

5 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
4 dl rågsikt
2,5 dl rågkross
2 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1+1dl pumpakärnor
1,5 dl mörk sirap
1 liter filmjölk

Sätt ugnen på 175 grader.
Smöra och bröa två formar. Jag har en rund springform och en avlång...

Blanda ihop de torra ingredienserna noga.
Häll i filen och sirapen och blanda runt. Smeten ska vara kladdig, ingen knådning här inte...
Dela upp smeten i formarna och strö över pumpakärnor.
Grädda mitt i ugnen i ca 1,5 h. (ger Dig tid att göra nåt mysigt...)
Stjälp upp bröden, låt svalna under handduk.

Tips!
Man kan göra brödet i muffinsplåt, så får man portionsbröd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0